Ośrodek Szkolenia Kierowców 3Ośrodek Szkolenia Kierowców 3

Wykład II - Skrzyżowania

Skrzyżowania

Rodzaje - typy skrzyżowań:

  • Skrzyżowanie równorzędne - skrzyżowanie, na którym pierwszeństwo przejazdu stanowią cztery podstawowe zasady poruszania się.
  • Skrzyżowanie kierowane sygnalizacją świetlną lub znakami drogowymi . ( skrzyżowanie kierowane przez osoby upoważnione, czyli np. Policja, służba drogowa, inspektor Inspekcji Transportu Drogowego, osoba nadzorująca przechodzenie dzieci przez jezdnię itp.).*
  • Skrzyżowanie o ruchu okrężnym (rondo)

Cztery podstawowe zasady, jakimi kieruje się kierujący-kierowca podczas pokonywania skrzyżowań:

  • Reguła prawej ręki
  • Pojazd skręcający w prawo na skrzyżowaniu ma zawsze pierwszeństwo przejazdu (ustępuje tylko pieszemu, rowerzyście lub inwalidzie przechodzącemu-przejeżdżającemu przez przejście – przejazd lub jezdnię).* kierowca jadący z prawej ma zawsze pierwszeństwo ( dotyczy to skrzyżowań równorzędnych).
  • Pojazd skręcający na skrzyżowaniu w lewo przepuszcza inny pojazd jadący z naprzeciwka, ale kierujący się na wprost.
  • Pojazd skręcający na skrzyżowaniu w lewo przepuszcza pojazd poruszający się z naprzeciwka, ale skręcający w prawo.
  • Pojazdy szynowe mają zawsze pierwszeństwo przejazdu przed innymi pojazdami.

(pojazd szynowy włączający się do ruchu z zajezdni lub pętli musi ustąpić pierwszeństwa przejazdu innym uczestnikom ruchu).* (pojazd jadący na wprost przez skrzyżowanie kierowane sygnalizacją świetlną ma pierwszeństwo przejazdu przed pojazdem szynowym skręcającym w drogę poprzeczną, czyli w prawo lub lewo – ta zasada-wyjątek nie ma zastosowania na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym).*
Trzy podstawowe kształty geometryczne określające pierwszeństwo przejazdu:

  • romb – (droga z pierwszeństwem)
  • trójkąt równoramienny odwrócony podstawą – (ustąp pierwszeństwa)
  • ośmiobok foremny – (stop)

(* wyjątki)

Hierarchia ważności, do której powinien stosować się każdy kierujący-kierowca, uczestnik ruchu przebywający w obrębie drogi.

Hierarchia ważności, do której powinien stosować się każdy kierujący-kierowca, uczestnik ruchu przebywający w obrębie drogi.

© 2011 OSK3. Wszelkie prawa zastrzeżone.